Spätná väzba od nadriadených

Spätná väzbaje pomerne široký pojem, ktorý sa môže využívať takmer v každej oblasti, keďže každá organizácia a jednotlivec potrebujú mať informácie o svojej činnosti. Informácie sú dôležité už pri plánovaní vecí, ďalej sú dôležité vo vzťahu medzi dvoma a viacerými subjektami. Dá sa zjednodušene povedať, že spätná väzba je informácia o výsledkoch predchádzajúcej činnosti.
vyžádaná či nevyžádaná zpětná vazba
V tomto článku sa však zameriame na pracovné a podnikateľské prostredie a predovšetkým na vzťah medzi nadriadenými a podriadenými v organizácii. Každý subjekt má totiž svoju vlastnú štruktúru a úroveň riadenia na rôznych stupňoch. Na každej rovine je však vedúci pracovník, ktorý zodpovedá za celkovú činnosť, ale predovšetkým výsledky, jednotlivého segmentu.

Úspešnosť nadriadeného vo veľkej miere závisí na kvalitnej komunikácii s pracovníkmi jemu zverenými. Tí, ako ľudské bytosti, potrebujú byť za svoju prácu nielen finančne ohodnotení, ale v bežnej každodennej pracovnej činnosti potrebujú od svojho nadriadeného spätnú väzbu na kvalitu a výsledky ich vynaloženej námahy.
Spätnú väzbu od nadriadených môžeme rozdeliť do dvoch základných skupín.

  1. Pozitívna spätná väzba od nadriadených.
  2. Negatívna spätná väzba od nadriadených.

argumentace dvou lidí
Je jasné, že pozitívna spätná väzba od nadriadeného má mimoriadny účinok na celkovú motiváciu pracovníka a tým pádom aj na zvyšovanie jeho výkonnosti. Pozitívne hodnotenie má aj po ľudskej stránke významný podiel na celkovom skvalitňovaní a zlepšovaní vzájomných medziľudských vzťahov na pracovisku.
Dalo by sa tým pádom na druhej strane povedať, že negatívna spätná väzba má negatívny účinok na zamestnanca, ale nie vždy je to tak. Aj negatívna, ale objektívna, spätná väzba pomáha jedincovi uvedomiť si svoje nedostatky, ktoré môže potom postupne odstrániť, čo v konečnom dôsledku opäť slúži na celkové napredovanie a rozvoj pracovných zručností a charakteru podriadeného.